Które części Krakowa są najatrakcyjniejsze pod kątem rynku biurowego?
Według mnie tak naprawdę cały Kraków jest atrakcyjny pod tym względem. To miasto bardzo dynamicznie się rozwija — od kilku lat na każdym kroku widzimy nowe inwestycje biurowe. Największe skupiska znajdują się w okolicy Ronda Mogilskiego, Ronda Grzegórzeckiego, Kapelanki, niedaleko Bonarki oraz u zbiegu ulic Opolskiej i 29 Listopada — mowa o O3 Business Campus. Równie popularne okolice to dzielnica Podgórze oraz Grzegórzki i Ruczaj — tu mam na myśli Krakowski Park Technologiczny; czy Bronowice i biurowce przy ul. Jasnogórskiej. Ponadto wciąż powstają nowe inwestycje biurowe — Unity Center w słynnym „Szkieletorze”, której otwarcie przewiduje się w okolicach czerwca 2019 r.
Co należy wziąć pod uwagę, szukając najlepszego lokalu biurowego dla małej firmy?
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę, jaką funkcję dany lokal ma pełnić: jeśli mowa o funkcjach usługowych, istotne będzie wejście od strony ulicy oraz duża witryna. W przypadku lokali biurowych nie jest to czynnik, który warunkuje atrakcyjność danego miejsca. Czynnikiem decydującym jest głównie lokalizacja — niezwykle ważną rolę odgrywa dostęp do danego lokalu; warto wziąć pod uwagę odpowiednią odległość od węzłów komunikacyjnych. Niekiedy równie istotna jest dostępność miejsc parkingowych — o ile prowadzona działalność wymaga spotkań z klientami. Estetyka i funkcjonalność pomieszczeń również są warte uwagi, np. zaplecze socjalne jest zdecydowanie atutem biura. Nie zapominajmy rzecz jasna o cenie, która stanowi jeden z głównych czynników wpływających na podjęcie decyzji przez potencjalnych najemców.
O jakim przedziale cenowym mowa?
Średnia cena powierzchni biurowej za metr kwadratowy w Krakowie waha się w granicach 13,5 — 14,5 euro, czyli ok. 60 zł/mkw.
Cenę również warunkuje wiele czynników — lokalizacja może znacząco wpłynąć na jej wysokość.
Czy rynek biurowy stanowi korzystną finansowo alternatywę dla stref coworkingowych?
Analizując to pytanie, trzeba wziąć pod uwagę głównie rodzaj przedsiębiorstwa, jakie prowadzimy. Jak wiemy, coworking to współdzielenie biura. Warto mieć zatem na uwadze, że przestrzenie, które zamierzamy wynająć, będą prawdopodobnie zajmowane przez osoby z zupełnie różnych firm. Niektóre strefy mają pomieszczenia przystosowane do spotkań z klientami, które są dodatkowo płatne. W Polsce ten styl prowadzenia firmy bądź pracy zdalnej jest coraz bardziej popularny, co można zaobserwować szczególnie na rynku biur coworkingowych w Krakowie.
Dla kogo ta forma najmu jest atrakcyjna?
Coworking jest szczególnie korzystny dla osób, które wykonują tak zwane wolne zawody lub prowadzą działalność jednoosobową (informatycy, pisarze, dziennikarze, analitycy itp).
Czy jest alternatywą dla rynku biurowego?
To, jak wspomniałam wcześniej, zależy od potrzeb danej firmy. Jeżeli firma jest mała i zatrudnia, powiedzmy, do 4 pracowników, wówczas strefy coworkingowe się sprawdzają. Średnia cena za 1 dzień to ok. 50 zł. Jeśli firma zatrudnia ok. 10 pracowników, którzy wykonują regularnie ten sam zakres obowiązków w wymiarze godzin zbliżonym do pełnego etatu, mają regularny kontakt z klientami, wtedy warto pomyśleć o stałym wynajmie lokalu biurowego.
Czy ten sektor rynku nieruchomości w najbliższych latach będzie się rozwijał?
Według mnie to sektor, który zdecydowanie ma olbrzymi potencjał i w najbliższych latach będziemy obserwować jego dynamiczny rozwój. Polska staje się niezwykle atrakcyjna w kontekście rozwoju usług biznesowych — mam na myśli przede wszystkim takie miasta jak Kraków, Warszawa, Wrocław czy Trójmiasto.
Źrodło: Krakowski Rynek Nieruchomości Nr 02/2019